[BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
[BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
Witam,
od dluzszego czasu staram sie doedukowac na temat dzialania szpery w moim M3. W sumie caly czas latam z wylaczana kontrola trakcji - czasem czuje jak szpera ladnie pracuje, czasem jedno kolo wpada w nienaturalny poslizg. Mam tez M3 E36 z mechaniczna, plytkowa szpera 40% i tutaj samochod jest duzo bardziej przewidywalny. Czy jest u nas na forum ktos, kto potrafi wyjasnic konstrukcje i zasade dzialania szpery w M3 E92? Tylko prosze, bez domyslow....
Mamy do czynienia z trzema roznymi sytuacjami, w ktorych regulacja szpery ma powazne znaczenie :
1. Normal, system trakcji wlaczony - komputer, w ramach poslizgu, mocno ingeruje w ustawienia przepustnicy.
2. Tryb MDM - komputer ingeruje w ustawienie przepustnicy w przypadku mocnej utraty trakcji
3. System trakcji wylaczony - komputer nie ingeruje w ustawianie przepustnicy
Jak w kazdym z tych trybow wyglada regulacja szpery? Czy jest to tylko dzialanie czysto mechaniczne, czy rowniez sterowane elektronicznie? Mozna odpowiednim programem zmodyfikowac dzialnie szpery w M3 E92?
Za wszelkie info serdecznie dziekuje!
Przemek
od dluzszego czasu staram sie doedukowac na temat dzialania szpery w moim M3. W sumie caly czas latam z wylaczana kontrola trakcji - czasem czuje jak szpera ladnie pracuje, czasem jedno kolo wpada w nienaturalny poslizg. Mam tez M3 E36 z mechaniczna, plytkowa szpera 40% i tutaj samochod jest duzo bardziej przewidywalny. Czy jest u nas na forum ktos, kto potrafi wyjasnic konstrukcje i zasade dzialania szpery w M3 E92? Tylko prosze, bez domyslow....
Mamy do czynienia z trzema roznymi sytuacjami, w ktorych regulacja szpery ma powazne znaczenie :
1. Normal, system trakcji wlaczony - komputer, w ramach poslizgu, mocno ingeruje w ustawienia przepustnicy.
2. Tryb MDM - komputer ingeruje w ustawienie przepustnicy w przypadku mocnej utraty trakcji
3. System trakcji wylaczony - komputer nie ingeruje w ustawianie przepustnicy
Jak w kazdym z tych trybow wyglada regulacja szpery? Czy jest to tylko dzialanie czysto mechaniczne, czy rowniez sterowane elektronicznie? Mozna odpowiednim programem zmodyfikowac dzialnie szpery w M3 E92?
Za wszelkie info serdecznie dziekuje!
Przemek
Re: [BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
Jakiej przepustnicy? Sterownik hamuje Tobie koła tylne najwyczajniej w normalu, w MDM w skrajnych wychyleniach, a w ogóle w przypadku wylaczenia trakcji...przynajmniej ja tak zaobserwowałem przez 3 lata uzytkowania M3 E92.
Re: [BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
Zjawisko dohamowywania wystepuje w przypadku malego poslizgu. Jak sie mocno zerwie gazem tylna os, to komputer zdecydowanie ograniczna moc ( u Ciebie tez tak musi byc, inaczej moglbys doswiadczyc zjawiska hamowania kol, ktore sa caly czas napedzane
)
#Edit Rozumie, ze nikt nie posiada informacji dotyczacych zasady dzialania szpery?

#Edit Rozumie, ze nikt nie posiada informacji dotyczacych zasady dzialania szpery?

Re: [BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
w naszych emkach mamy szperę GKN VISCO LOK tutaj masz trochę informacji na temat szpery
the stock diff is a speed-sensing unit. it has no accel/decel values as it has no ramps where the diffaxles run up and down generating pressure depending on the torque applied, as in a torque-sensing clutch-type lsd design.
with the stock unit you necesserily need different wheel speeds over a certain amount of time (meaning: one spinning wheel) to activate the sheerpump which generates the pressure on the clutches. the engagement is smooth... as is the disengagement.
so one wheel spins for a short while, diff starts locking smoothly (and can lock up to 100% which means no matter how big the torque difference left/right will get, it remains locked), then after locking a while there is of course no more difference in wheel speeds and the sheer pump will disengage and releasing the pressure on the piston. so the diff opens up smoothly. if there is still a huge difference in traction l/r it will again start from the beginning... on and on...
so with this unit you will have no corner entry and mid understeer at all (except the amount of preload it is set to.... this is what you feel when turning in low speeds and a lot of customers are complaining about... also here in this forum).
but on corner exit, when hitting the gas quite hard, this unit will not lock immediately but let the inner wheel spin for a while. this is when your opponent with a clutch-type lsd will gain several feet... and you have no "direct connection" (via the gas pedal and the currently applied torque) to your lsd as everything happens timeshifted in a speedsensing unit.
the stock diff is a speed-sensing unit. it has no accel/decel values as it has no ramps where the diffaxles run up and down generating pressure depending on the torque applied, as in a torque-sensing clutch-type lsd design.
with the stock unit you necesserily need different wheel speeds over a certain amount of time (meaning: one spinning wheel) to activate the sheerpump which generates the pressure on the clutches. the engagement is smooth... as is the disengagement.
so one wheel spins for a short while, diff starts locking smoothly (and can lock up to 100% which means no matter how big the torque difference left/right will get, it remains locked), then after locking a while there is of course no more difference in wheel speeds and the sheer pump will disengage and releasing the pressure on the piston. so the diff opens up smoothly. if there is still a huge difference in traction l/r it will again start from the beginning... on and on...
so with this unit you will have no corner entry and mid understeer at all (except the amount of preload it is set to.... this is what you feel when turning in low speeds and a lot of customers are complaining about... also here in this forum).
but on corner exit, when hitting the gas quite hard, this unit will not lock immediately but let the inner wheel spin for a while. this is when your opponent with a clutch-type lsd will gain several feet... and you have no "direct connection" (via the gas pedal and the currently applied torque) to your lsd as everything happens timeshifted in a speedsensing unit.
Re: [BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
Zmieniał ktoś z was szpere na lepsza/mocniejszą ?
Interesuje się szperą Quaif do DKG, warto ?
Interesuje się szperą Quaif do DKG, warto ?
Re: [BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
nikt nic o szperach ? 

Re: [BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
ja mam szperę płytkową i jestem zadowolony, Quaife to nie do końca szpera bo nie spina dyfra tylko przerzuca moment na drugie koło, a po drugie podczas hamowania silnikiem staje się zupełnie otwartym dyfrem.
tutaj masz sporo informacji na ten temat:
http://www.limitedslip.de/varianten.html" onclick="window.open(this.href);return false; translator google'a z ger->eng daje sobie całkiem znośnie radę
http://m3racing.de/sperre.html" onclick="window.open(this.href);return false; tutaj przegląd różnych szper płytkowych
http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=788992" onclick="window.open(this.href);return false; wątek prowadzony przez gościa od linków powyżej
tutaj masz sporo informacji na ten temat:
http://www.limitedslip.de/varianten.html" onclick="window.open(this.href);return false; translator google'a z ger->eng daje sobie całkiem znośnie radę
http://m3racing.de/sperre.html" onclick="window.open(this.href);return false; tutaj przegląd różnych szper płytkowych
http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=788992" onclick="window.open(this.href);return false; wątek prowadzony przez gościa od linków powyżej
Re: [BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
jakiej firmy?PiotrMKG pisze:ja mam szperę płytkową i jestem zadowolony
co myslisz o OS Giken Superlock lub OS Giken TCD

dzieki za info
Re: [BMW M3 E92 Manual] Sposob dzialania szpery
ja mam Drexler'a i jestem zadowolony, OS Gliken nie miałem ale gość w wątku o ile dobrze pamiętam coś tam o niej napisał że w wersji spec S to za mało spina a w wersji spec X to hardcore taki że się jeździć nie da. większość informacji masz w wątku jak to ogarniesz to będziesz wiedział więcej niż niejeden mechanik.ARTX pisze:
jakiej firmy?
co myslisz o OS Giken Superlock lub OS Giken TCD
dzieki za info